Däckskola
Vinterdäck
Vinterdäck är obligatoriskt från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller både tunga och lätta fordon och även dom utlandsregistrerade. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dom ska vara märkta med M och S som betyder att dom är särskild framtagna för vinterkörning.
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller ser ut att bli vinterväglag får du använda dubbdäck även under annan tid.
Minsta mönsterdjup för vinterdäck är 3 millimeter.
Sommardäck
Mönsterdjupet för sommardäck ska vara minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge ett säkert grepp vid regn och fuktig vägbana.
Däckmärkning
- 205/55R16 91 V
- 205 – Däckets bredd i millimeter.
- 55 – Profilen eller höjden, en procentsats relaterat till däckets bredd, i exemplet är profilen 55% av 205 millimeter.
- R16 – R betyder att däcket är ett Radialdäck, 16 är storlek på fälgen i tum.
- 91 – Däckets belastningsindex, ett index som visar den maximala vikten däcket kan bära. Index 91 = 615kg. Se nedan för indextabell.
- V – Betyder däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet, V = 240km/h.

Belastningsindex
Belastningsindex anger den last i kilo ett däck maximalt får utsättas för. Det är vanligt att däck till lätta lastbilar har två olika belastningsindex. Detta gäller vid dubbelmontage, till exempel 90/88. Den lägre siffran anger vad varje enskilt däck i ett dubbelmontage klarar. Den högre siffran gäller per däck vid enkelmontage.

Hastighetsindex
Ett däcks hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55 R16 V, där är det bokstaven V som är däckets hastighetsindex, det innebär att däckets rekommenderade maxhastighet är 240 km/h (se tabellen nedan).
Hastighetsindex tabell
Q – 160 km/h
R – 170 km/h
S – 180 km/h
T – 190 km/h
U – 200 km/h
H – 210 km/h
V – 240 km/h
W – 270 km/h
Y – 300 km/h
ZR – 240+ km/h
ZR + Y – 300+ km/h
Som regel har vinterdäck ett lägre hastighetsindex än sommardäck, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning som gör att egenskaperna blir sämre vid högre hastigheter.

EU däckmärkning
EU har utvecklat ett märkningssystem för att belysa säkerhet och miljöaspekterna genom betyg av däcken inom tre områden: rullmotstånd, våtgrepp och bullernivå.
Rullmotstånd
Till vänster på däckmärkningen finns en energieffektivitets gradering som visar däckets påverkan på bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Däcken svarar för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning, främst beroende på sitt rullmotstånd och friktionen mot underlaget.
Våtgrepp
Till höger på däckmärkningen finns en skala som visar däckets prestanda vid inbromsning på vått underlag. Mätningarna görs på ett fordon i enlighet med förutsättningarna i EU-direktivet som reglerar hastighet, underlagets karaktär, vattendjup och temperatur…
Bromssträckan på vått underlag kan skilja mellan en bil med klass A och klass F-däck med mer än 10 meter.
Ljudnivå
På den nedre delen av däckmärkningen specificeras vilken ljudnivå däcket skapar utanför bilen, alltså inte det däcksbrus föraren hör i kupén, mätt i decibel.
OE-märkning av däck skräddarsydda för olika bilar
Märkning | Bilmärken |
---|---|
* | BMW, MINI |
A6A | Aston Martin |
A7A | Aston Martinl |
ALP | Alpina |
AM4 | Aston Martin |
AM8 | Aston Martin, Ferrari, Pagani |
AM9 | Aston Martin, Jaguar |
AMP | Aston Martin, Jaguar, Maserati, Pagani |
AMS | Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Maserati, McLaren, Mercedes |
AMV | Aston Martin |
AO | Audi, Lincoln, Mitsubishi, VW |
AO1 | Audi |
AOE | Audi RunFlat |
AR | Alfa Romeo (Dallara) |
ARR | Alfa Romeo Racing |
B, B1 | Bentley, Karma, Lincoln |
BL, BC | Bentley |
F, F01 | Ferrari, Maserati |
FI | FIAT |
FO | Ford |
F02/03 | Ferrari |
GOE | Genesis |
HN | Hyundai (N) |
HP | Pagani |
J | Jaguar, Opel, Volvo |
J/LR | Jaguar, Land Rover |
JRS | Jaguar |
K1, K2, K3, KA | Specialversion (Michelin Ferrari) |
FO | Ford |
L | Lamborghini, McLaren, Pagani |
L1 | Lamborghini |
LR | Land Rover |
LR1,2 | Land Rover |
LS | Lotus |
MC | McLaren |
MC | McLaren, Jaguar |
ME2 | Dallara |
MGT | Maserati |
MO | Mercedes, Tesla, Volvo |
M01 | Mercedes AMG, (Lotus) |
M0E | Mercedes RunFlat |
M0-S | Mercedes |
M0-V | Mercedes |
N0,1,2,3,4 | Porsche (Kan även förekomma på andra märken) |
NA0 | Porsche 911 (992) |
NB0 | Porsche 718 Boxter, Cayman |
NC0 | Porsche Cayenne |
ND0 | Porsche Panamera |
NE0 | Porsche Macan |
NF0 | Porsche Taycan |
RO1 | Audi, (Volvo XC60, VW Phaeton) |
RO2 | Audi RS3, Volvo V40 |
T0 | Tesla |
TPC | Cadillac, Chevrolet Corvette |
V0L | Volvo |
Förkortningar i benämningen på däck
Förkortningar | Betydelse |
---|---|
A/S | All season |
ADV | Adventure |
ATR | All Terrain |
A/T | All Terrain |
ACO | Acoustic (Ljudabsorberande) |
CONTISILENT | Ljudabsorberande teknik |
EL | Extra load |
EMT | Extended Mobility (Punkteringsfritt) |
FO | Ford (OE) |
FR | Fälgkantsskydd |
FR | Friktion (Pirelli Ice Zero FR) |
FP | Fälgkantsskydd |
G1 | Generation 1 (Goodyear) |
GRNX | Green X |
HP | High Performance |
H/T | High way/Terrain |
L.S.. | Luxury Saloon |
MFS | Fälgkantsskydd |
MS | Mud & Snow |
NCS | Pirelli Noise Cancelling System |
NI | Nissan (OE) |
NST | Noise Shield Technolgie |
RFT | Run Flat Tire (Punkteringsfritt) |
ROF | Run On Flat (Punkteringsfritt) |
S-I | Seal Inside (Punkteringsskydd) |
S.C. | Sports Car |
SCT | Sound Comfort Technology |
SP | Sport |
SSR | Punkteringsfritt |
ST | Sealtech (Punkteringsskydd) |
TL | Tubeless (Slanglöst) |
UHP | Ultra High Performance |
WRL | Wrangler (Goodyear) |
ZP | Zero Pressure (Punkteringsfritt) |
XL | Extra load |